Skip to main content

#SamenTegenAgressieInDeZorg

Verbaal en fysiek geweld komen steeds vaker voor binnen de zorg. Daarom sluit Manna aan bij een communicatiecampagne die agressie tegen zorgverleners een halt toeroept. Met de campagne #SamenTegenAgressieInDeZorg zorgen we voor bewustwording van gedrag. De campagne bestaat uit een social media-campagne en posters die zich bevinden op verschillende locaties.

Manna vindt het belangrijk om op te staan voor haar medewerkers: om ervoor te zorgen dat respect voor elkaar én een veilig omgeving voor onze cliënten, medewerkers, vrijwilligers en bezoekers altijd op nummer één staat. Alleen in een veilig werkklimaat kunnen onze medewerkers de benodigde zorg op de juiste manier verlenen aan cliënten. In verschillende documenten staat beschreven welke eisen Manna stelt aan het gedrag van medewerkers en vrijwilligers en hoe zij moeten handelen wanneer zij in aanraking komen met agressie.

Weten wat jij kunt doen?
3 op de 4 zorgmedewerkers krijgt weleens te maken met agressie tijdens het werk. De impact daarvan kan enorm zijn.

Wat doen we binnen Manna preventief rondom agressie? En wat doen we als er een incident heeft plaatsgevonden? Jakko (48) is werkzaam bij Manna als (ambulant) begeleider, oprichter van de hondendagbesteding en de 24-uurs nooddienst, agressieregulatietrainer én hij verzorgt de nazorg bij incidenten.

“Inmiddels weet ik dat je als zorgverlener niet de vraag hoeft te stellen of je in aanraking gaat komen met agressie, maar wanneer. Denk hierbij aan schelden, bedreigen of met voorwerpen gooien, etc.”

Agressieregulatietraining
Dat roept angst op bij collega’s, waardoor de nood was geboren om er binnen Manna wat mee te doen: “Ik ben portier en bodyguard geweest en heb daar veel agressie gezien en alle uitingsvormen meegemaakt, dus besloot dit op me te nemen. Ik zocht de samenwerking met collega Gerhard: hij heeft ook een dergelijke achtergrond als portier en was als voormalig teamleider van calamiteitenteams binnen gesloten instellingen erg ervaren en geschoold als het gaat om agressie. Samen zijn we met de beleidsmedewerkers van Manna om tafel gegaan. Er moesten protocollen opgesteld worden, maar belangrijker nog: we moesten wat doen richting de collega’s die vastliepen. Wij hebben onze kennis en ervaring naast elkaar gelegd en vanuit daar is onze huidige agressieregulatietraining geformuleerd.”

Handvaten
De agressieregulatietraining is voor heel Manna, maar voor de collega’s in de ambulante begeleiding is het een verplicht onderdeel: “Tijdens de training bespreken we hoe we verschillende agressievormen kunnen herkennen en geven daarvoor handvaten. We hebben het dan over triggers die agressie oproepen, communicatietechnieken om agressie te sussen, ‘nee’ durven zeggen en afstand en nabijheid in professionele kaders. We delen ervaringen en bespreken welke gevoelens het losmaakt.”

Nazorg
Toch komt het voor dat er een incident plaatsvindt, welke een dergelijke indruk maakt waardoor een medewerker even niet meer verder kan. Hiervoor wordt binnen Manna nazorg geboden: “De nazorg bestaat vooral uit het uitten van emotie, het bespreken van het incident, de handelingen en de handelingsmomenten. Zonder te oordelen. Dit vergroot de inzicht van het incident. We proberen op deze manier iemands handelingsonzekerheid weg te halen door inzichten en handvaten te bieden.”

 

Bekijk hier wat wij binnen Manna doen rondom Kwaliteit en Veiligheid.

Luister hier naar meer indrukwekkende verhalen van zorgmedewerkers en ontdek wat jij kunt doen om agressie te voorkomen.