5 juni 2024
Een betere nachtrust voor bewoners door slimme bedmat
De nachten in verpleeghuis de Wingerd verlopen tegenwoordig een stuk rustiger voor zowel de bewoner als voor de medewerkers. Sinds kort werken we met een bedsensor van Momo BedSense. Een innovatie die in de avond- en nachtdienst meer overzicht en inzicht geeft in het slaapritme van bewoners. In de app kunnen verzorgenden gegevens uitlezen over de bewoners die gebruik maken van de bedsensor. “Door de bedsensor hebben bewoners en betere nachtrust”, vertelt Ismene (Verzorgende 3IG de Wingerd). “En het helpt om complicaties als decubitus (doorligwonden) en valincidenten te voorkomen!”
Werkdruk verlagen
Begin oktober startte de pilot in de Wingerd: de sensor werd geïntroduceerd om efficiënter te werken. “Tot voor kort hadden we sensoren staan naast het bed van onze bewoners die valgevaarlijk zijn. We kregen om de haverklap een alarm, bijvoorbeeld wanneer een deel van de deken uit bed lag. We kwamen daardoor vaak onnodig de slaapkamer in om te kijken en om de meldingen uit te zetten. Nu we met de bedsensor werken, ligt er een soort mat onder het matras. De mat registreert met behulp van druk, lichaamshouding en trillingen de activiteit van de bewoner: is de bewoner in rust, in hoge of lage activiteit. Zo weten we precies wanneer we in actie moeten komen, wat onze werkdruk verlaagt.”
Monitoren en minder storen
Doordat medewerkers de bewoners op de app van de bedsensor kunnen monitoren, hoeven ze de bewoners minder te storen: “Superhandig voor onze nachtdienst, want we zijn nu een stuk sneller bij de bewoner wanneer het nodig is en komen niet meer onnodig in de kamer. We kunnen ook zien wanneer een valgevaarlijke bewoner daadwerkelijk uit bed is en kunnen daar meteen op inspelen. Zo voorkomen we valincidenten.” Een mooi systeem: maar hoe zit dat met privacy? “We meten nooit iets zonder toestemming. Dit is natuurlijk eerst besproken met de bewoners, hun familie of vertegenwoordigers en de arts.”
Complicaties voorkomen en nachtrust bevorderen
In het systeem kunnen medewerkers ook terugzien hoe een bewoner geslapen heeft: “Wanneer een bewoner aangeeft slecht te slapen, dan kun je terugkijken of dit daadwerkelijk zo is. Zie je dat een bewoner ’s nachts vaak uit bed is? Dan nemen we contact op met de huisarts en zoeken we samen naar de oorzaak en de oplossing.” Zo was er ook een bewoner met een wond door wrijving: “Middels de bedsensor konden we kijken of deze bewoonster voldoende draaide of dat ze de hele nacht in dezelfde houding lag. We zagen in de app dat ze heel goed draaide ’s nachts, dus dat scenario konden we uitsluiten. Voor dat soort problemen is het heel helpend.”
Vervolg
De pilot-periode zit er bijna op voor de Wingerd! De bedsensor is een van de projecten binnen zorgtechnologie bij Manna. Meer weten? Stuur een mail naar info@zorggroep-manna.nl.