Cijfers cliëntwaardering 2024
Cijfers Wijkverpleging Prem
Hieronder zien we de cijfers vanuit de PREM wijkverpleging:
Uit bovenstaande tabel blijkt dat we binnen Manna goed hebben gescoord tov de benchmark. Uit de Prem komen geen specifieke aandachtspunten naar voren. Op alle onderdelen wordt evenredig gescoord. Ook uit de individuele opmerkingen komen ook geen specifieke aandachtspunten naar voren.
Wat opvallend is dat we vooral in het tweede deel van het jaar vanaf juli/ augustus t/m december veel beter hebben gescoord dan de benchmark.
Zie de afbeelding hieronder:
Cijfers zorgkaart 2024
Cypressenhof | 8,6 | 9 |
De Wingerd | 8,2 | 29 |
Wijkverpleging Enschede | 9,0 | 45 |
Wijkverpleging Hengelo | 9,1 | 8 |
Het aantal cijfers op ZorgkaartNederland zijn niet erg hoog. Ondanks de inzet van een extern belteam. Ook uit deze cijfers blijken geen specifieke aanbevelingen te komen. Mensen zijn over het algemeen erg tevreden en als men ergens mee zit wordt dit over het algemeen direct met de betrokkenen zelf opgelost.
Huishoudelijke Ondersteuning
Binnen de HO zijn we gestart met een pilot tav het uitvragen van clientwaarderingen. Er zijn twee digitale vragenlijsten ontwikkeld. De eerste vragenlijst ontvangen nieuwe clienten nadat ze 3 maand huishoudelijke ondersteuning ontvangen. Deze gaat vooral in op hoe de aanvang van zorg is geweest en of er een prettige samenwerking is met de huishoudelijke hulp. Mocht hier iets niet helemaal gegaan zijn zoals gewenst kan er sneller ingesprongen worden dan als er pas na 12 maand een evaluatie plaatsvindt. En de tweede vragenlijst ontvangen ze jaarlijks.
Begeleiding
In 2024 is er geen clientwaarderingsonderzoek geweest. Deze zal in 2025 weer uitgezet worden. Conform de richtlijnen die hieraan gesteld worden.
Klachten
In totaal hebben we in 2024 12 klachten gehad. En 1 informatie verzoek t.a.v. een klacht
Deze klachten waren als volgt verdeeld over de organisatie onderdelen:
- 3 klachten bij (ambulante) begeleiding
- 1 klacht bij CH
- 3 klachten HO
- 3 klachten DW
- 2 klachten wijk
In het jaarverslag van het LSR (dat we nog ontvangen) wordt dieper ingegaan op de onderwerpen van de verschillende klachten.
In 2024 hebben we ingezet op het verhogen van bekendheid van de o.a. de klachtenfunctionaris. Dit was een aanbeveling vanuit het klachtenjaarverslag 2023 vanuit het LSR. Zij gaven aan dat het aantal klachten binnen Manna laag is en dat het wellicht zou kunnen komen doordat de klachtenfunctionaris nog onbekend is. Het opvolgen van deze aanbeveling heeft in 2024 niet geleid tot en stijging van het aantal klachten.
MIC-meldingen
Melding Incidenten Cliënten (MIC) Voortdurend verbeteren is een van onze kernwaarden. Door het melden van incidenten en deze te analyseren kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren. Hieronder staat weergegeven hoeveel incidenten er in 2023 binnen heel Manna hebben plaatsgevonden. Het aantal meldingen wil echter nog niets zeggen of er sprake is geweest van slechte zorg en dienstverlening. Het geeft alleen het cijfer weer dat er daadwerkelijk een melding is gemaakt. In ieder teamoverleg worden de MIC’s besproken en bekeken of en hoe het incident voorkomen had kunnen worden. Indien er ernstige incidenten zijn of als blijkt dat er bepaalde incidenten vaak voorkomen kan er een PRISMA ingezet worden. Dan wordt het incident nog verder geanalyseerd om de oorzaak te achterhalen en het daadwerkelijke knelpunt op te lossen
In 2024 lag het accent vooral op het goed en volledig invullen van een MIC na ieder incident wat is gebeurd. Bij de opvolging van de MIC lag het accent ook vooral op dat eventuele gevolgen voor de cliënt goed werden opgevolgd. In 2025 willen we de nadruk meer leggen op het analyseren van de incidenten zodat er ook op teamniveau geleerd kan worden van de verschillende incidenten.
Onvrijwillige zorg cijfers 2024
Overzicht onvrijwilliger zorg in 2024 binnen Manna | |||||
Annastraat | Boddenstraat | Cypressenhof | De Wingerd | Eindtotaal | |
Totaal | 10 | 20 | 9 | 2 | 41 |
Unieke cliënten | 5 | 11 | 4 | 1 | 21 |
21 unieke cliënten. Er is dus vaak sprake van meerdere maatregelen per client. 13 dubbele registraties begeleiding. 2 dubbele registraties CH. |
Binnen Manna is in totaal in 2024 41 keer een maatregel onvrijwillige zorg aangemaakt
Hieronder is schematisch weergegeven wat de aard van de toepassing was van deze ingezette maatregelen.
instemming cliënt | 1 |
instemming vertegenwoordiger | 1 |
onvrijwillige zorg | 19 |
tijdelijke / noodsituatie | 14 |
vrijwillig volgens stappenplan | 6 |
Eindtotaal | 41 |
Uit bovenstaand schema blijkt dat er dus 19 keer onvrijwillige zorg is ingezet binnen Manna.
Het meerendeel van de ingezette maatregelen vond plaats binnen de beschermdwonen locaties. Zie ook onderstaand schema.
Annastraat | 10 |
Boddenstraat | 20 |
Cypressenhof | 9 |
De Wingerd | 2 |
Eindtotaal | 41 |
In onderstaand overzicht is te zien welke verschillende soorten maatregelen zijn ingezet:
Maatregel | Aantal cliënten |
[Adl onder dwang] | 2 |
[Beheer Pinpas door Manna] | 4 |
[Client mag maximaal 2 bezoekers ontvangen] | 2 |
[Controle op aanwezigheid alcohol/drugs] | 5 |
[Gebruik psychofarmaca buiten de richtlijn] | 1 |
[Gebruik tag] | 1 |
[Geen sleutel in beheer] | 2 |
[het aandoen van een jumpsuit in de nacht] | 1 |
[In beslag nemen eigendommen] | 6 |
[Insluiten eigen verblijfsruimte] | 1 |
[Medicatie onder dwang] | 2 |
[Onderzoek in woning op alcohol/drugs en /of gevaarlijke voorwerpen] | 2 |
[Time out] | 9 |
[Verdekt toedienen medicatie] | 3 |
Eindtotaal | 41 |